"Dans og ballett" på Operaen
Helt siden urpremieren i St. Petersburg i 1877 har balletten om tempeldanseren («la bayadère») Nikiya fengslet sitt publikum. Her hjemme beskrev pressen den som «et mesterverk», «et overflødighetshorn» – og «en fortryllende opplevelse», da Nasjonalballetten tok den til scenen i 2019 og 2022. Versjonen Nasjonalballetten danser, ble skapt for American Ballet Theatre av den legendariske danseren Natalia Makarova i 1980. Makarovas La Bayadère har røtter helt tilbake til originaloppsetningen fra 1877. Balletten ble jevnlig satt opp i det gamle Sovjetunionen, og var en del av det russiske repertoaret Makarova vokste opp med. Under en turné med Kirovballetten i London i 1970 søkte hun om politisk asyl, og senere gjorde hun amerikaner av seg. I Vesten ble La Bayadère først kjent i 1961, da Kirovballetten turnerte med The Kingdom of the Shades. Det er flere grunner til at La Bayadère har blitt den sagnomsuste klassikeren den er: De slående vakre ensemblescenene, de virtuose soloene, de store følelsene, og den dypt menneskelige tematikken – alt plassert i en eksotisk eventyrverden. Verket inneholder også mye vi i dag ikke kjenner oss igjen i eller kan stå inne for. Nettopp derfor diskuterer mange balletthus nå om denne og andre klassikere fremdeles har sin rettmessige plass i repertoaret. Med sine eksotiske elementer og opiumsdrømmer gir La Bayadère oss et virkelighetsfjernt tablå av en annen verden — slik 1800-tallets operaer og balletter ofte tilbød publikum en flukt fra virkeligheten og hverdagen, som en reise til et magisk sted. For å kunne vises i dag, krever en ballett som La Bayadère at vi setter den inn i en videre sammenheng. Vi utforsker blikket på «de andre» i flere forestillinger denne sesongen. Hva sier dette blikket om oss selv? Og hvordan skal vi som samfunn forholde oss til den klassiske kulturarven, med datidens holdninger og stereotypier? I orientalsk-inspirerte eventyromgivelser kjemper Nikiya og prinsesse Gamzatti om krigerprinsen Solor – med alt de har av virtuos dansekunst. La Bayadère inneholder blant annet The Kingdom of the Shades – den ikoniske drømmescenen med 28 kvinnelige dansere samlet på scenen. (…) The Norwegian company's female corps de ballet was absolutely breathtaking in the all-important "Kingdom of the Shades" scene ...
Adresse: Kirsten Flagstads Plass 1, 0150 Oslo